Olen nukkunut viime aikoina tosi huonosti. Siksi olen ollut päivisin väsynyt enkä ole jaksanut tehdä oikein mitään.
Jyrki kävi hakemassa sunnuntaina melkein kaikki loput tavaransa. Tosin vieläkin hän jätti jotain tänne. Tuntuu, että hän ei halua ottaa niitä kerralla, vaan pitkittää tuota, jotta joutuisimme tapaamaan. Kuitenkin hän oli koko ajan hyvin selvästi tosi kiukkuinen.
Kysyin Jyrkiltä, miksi hän on koko ajan niin vihainen ja hetken hiljaisuuden jälleen hän sanoi, että tänne tulo ei ole mitenkään helppoa. Eli hän antoi ymmärtää, että jo minun näkemiseni suututtaa häntä.
Lauri tuli vähän ajan päästä auttamaan tavaroiden kantamisessa. Lauri käyttäytyi hyvin ja oli mukava. Siis hänelle ominaisella ujolla tavalla. Lauri jutteli kanssani, mutta hän oli hieman varpaisillaan, sillä Jyrki antoi käytöksellään ymmärtää, ettei hän halunnut Laurin puhuvan kanssani. Selvästi Jyrki halusi, että Laurikin olisi ollut minulle ikävä.

Minua harmitti ja ihmettelin Jyrkin käytöstä, sillä hänhän se tässä otti eron ja hän on aiheuttanut tämän kaiken, kohdellut minua huonosti ja ollut ilkeä. Hän oli se, joka halusi eroa ja halusi muuttaa pois mahdollisimman nopeasti. Jos jollain on syytä olla vihainen, se olen minä eikä hän. Taaskin hän on täysin itsekeskeinen ja ajattelee vain itseään. Hän on todella egoisti. Vaikka minua harmittaa se, että joudun etsimään itselleni uuden miehen ja rakentamaan jälleen suhteen alusta, minusta on silti alkanut tuntua, että tämä oli parempi ratkaisu. Jyrki on osoittautunut niin itsekkääksi, itsekeskeiseksi, totuutta vääristeleväksi, alistavaksi, rahanahneeksi, julmaksi, sadistiseksi ja ongelmia pakoilevaksi sekä asioita salaavaksi ja vetäytyväksi, joten toisaalta tunnen, että olen päässyt irti loppuelämän kurjuudesta. Jos ei nyt, niin sitten seuraavan vastoinkäymisen takia olisi tullut vaikeuksia.

Jyrkin rakkaus naista kohtaan ei ole kovin vahva. Hän pettyi minuun ja putosin jalustalta. Hänelle on olemassa vain musta ja valkoinen. Hän ei tunne anteeksiantoa, kompromissia, jakamista, todellista antamista, todellista rakkautta.
Olisi pitänyt tietää jo siitä, miten hän jätti Sarin. Toisaalta hän on ollut paljon pahempi.

Olen miettinyt paljon, miksi Jyrki on ollut minulle niin inhottava, enkä ole löytänyt syytä. En ole tiennyt mihin hän viittaa, kun hän sanoo minun kohdelleen häntä niin huonosti.

Nyt taisin saada ajatuksen.

Hän rakasti minua, piti minua jalustalla. Hän uskoi näkyihini ja mitä sanoin. Tuo oli niin unikuva, ettei se voinut pysyä kunnossa pitkään. Tuo vääristynyt rakkauskäsitys ja kohdatut vaikeudet, jotka ovat olleet paljon pahemmat kuin hänellä oli Sarin kanssa, ne aiheuttivat yhdessä suurimman ongelman. Siksi kai hän on nyt kanssani ollut kuin itse piru. Hän on pettynyt ja se on loukannut häntä ja tuon hän on kääntänyt vihaksi, sillä hän kokee tuon pettymyksen kuin itseään kohtaan tehdyksi ilkeydeksi.
Jyrki ei ymmärrä, että hänen tunteensa on eri asia kuin totuus. Se, että en ollutkaan juuri sellainen kuin hän uskoi, aloin vaatimaan jotain, enkä ollut täysin riippumaton, oli pettymys hänelle, mutta hän käänsi tuon niin, että minä olisin tahallaan johdattanut häntä harhaan. Sama terveyteni kanssa. Kun kuntoni huononi ja tarvitsin apua ja se oli hänelle tosi vaikeaa, hän käänsi sen niin, että ikään kuin minä olisin vain käskenyt hänen tehdä eli hän käänsi tuon alistamiseksi, käskemiseksi jne..
Eli kaiken mitä hän tunsi, kaiken ikävän, mitä hän joutui kokemaan, hän käänsi aktiiviseksi pahuudeksi häntä kohtaan.
Miksi hän noin ajattelee, sitä en tiedä. Tuo on ainoa järkevä selitys siihen, miksi hän syyttää minua. En tiedä kuinka pahaksi tuo 'maailma ja etenkin puoliso eli läheiset ihmiset ovat minua vastaan'-ajattelu on mennyt, mutta ilmeisesti aika pahaksi.
Ilmeisesti Jyrki ajattelee jopa niin, että koko suhteemme oli minun juonittelun tulos. Syyttihän hän minua lopulta samoin kuin jotkut turkulaiset ja Sarikin eli että olisin lumonnut hänet vain koska halusin itselleni varakkaan hoitajan ja itsestäni huolehtijan. On aivan käsittämätöntä, että hän syytti minua siitä, että en rakastaisi häntä ja että olisin aloittanut suhteen hänen kanssaan vain rahasta. Eihän hän antanut minun hyötyä rahoistaan kuin hyvin harvoin. Hän piti huolen, etten pääsisi hyötymään hänestä.

Jyrki ei itse lainkaan näe, kuinka järjettömästi hän käyttäytyy ja kuinka järjettömiä hänen ajatuksensa ovat. Ihmettelen, että hän voi olla noin sokea.
Haluan kirjoittaa hänelle ja kerrankin sanoa mitä hänestä ja suhteestamme ja nykytilasta oikein ajattelen. Haluan kerrankin sanoa kaiken sen mitä ajattelen ilman että kaunistelen sitä kuten kaikki edelliset viestit. Kaikki edelliset hänelle lähetetyt ovat olleet niin neutraaliksi tehtyjä, etten vain suututtaisi häntä. Haluan kerrankin sanoa kaiken kuten ajattelen. Nyt minun ei enää tarvitse pelätä sitä, että hän suuttuu. Koen että nyt minun pitääkin sanoa kaikki totuus ja kaunistelematta. Vain siten voin toivoa, että hän edes vähän rupeaisi ajattelemaan sitä, miten ajattelee asioista, minusta, ihmisistä, maailmasta ja etenkin miten hän käyttäytyy. Hän kokee olleensa vain oikeudenmukainen ja reagoineensa asianmukaisesti. Hän ei näe sitä, mikä on totuus. hänestä minä olen tehnyt pahaa, kohdellut häntä huonosti. Hän ei kestänyt mitään ikävää, ei mitään vastoinkäymisiä. Jos hän alkoi ns. puhua minulle mitä ajatteli, se oli aivan heti vain minun haukkumista. Hän ei oikeasti kertonut mitä ajattelee ja mitä tuntee, vaan hän alkoi haukkua minua ja kuvasi tuota omien tunteidensa kuvaukseksi. Parin sanan jälkeen hän alkoi huutaa suuttuneena siitä, mistä kertoi ja mitä sanoi. Kun sitten erehdyin kommentoimaan jotain tai sanoin vaikka vain, ettei jokin pitänyt paikkaansa, hän raivostui ja alkoi karjua, että taas minä keskeytän hänet ja ettei hän saa koskaan sanoa mitään ja että minä en arvosta häntä ja aina vain kyse on minusta. Sitten, vaikka kuinka pyysin häntä jatkamaan, hän kieltäytyi ja käyttäytyi ikään kuin se olisi minulle rangaistus keskeyttämisestä. Aivan kuin olisi ollut minun etuoikeuteni kuunnella sitä, kun hän haukkuu ja syyttää minua! Tuokin kuvastaa mielestäni sitä, kuinka itsekeskeinen hän on.
Minusta tuntuu, että jyrki ei tosiaan ymmärrä, kuinka itsekeskeinen ja itsekäs hän on. Hänestä sellainen on ihan normaalia.

Minusta tuntuu, että äitini on siinä oikeassa Jyrkin suhteen, kun hän sanoi, ettei Jyrki kanssani kestänyt sitä, että sairauteni laittoi asiat niin, että minun mukaani tehtiin asiat. Tuo riisti Jyrkiltä kaiken keskipisteessä olemisen ja sen, että kaikki tehtäisiin hänen ehdoillaan. Hän ei kestänyt sitä, että minä sain niin paljon huomiota eikä hän.